16. 12. 2016

2500 stran a 1 GB dat ze Zámrsku

Potřeboval jsem ověřit jedno datum narození u muže, který padl ve Velké válce. Narodil se roku 1890 v Jevíčku. To spadá pod archivační křídla SOA v Zámrsku. Poprvé jsem měl vkročit na virtuální půdu mimo Moravu a Slezsko. Žádné přehnaně dobré pověsti se o tomto archivu ke mě nedonesly, tak jsem měl alespoň reálnou příležitost vyzkoušet služby. Začal jsem na této stránce

Takto vypadala vstupní stránka "do matrik" SOA Zámrsk 14.12.2016. Zdroj: web SOA Zámrsk.

Tomu se říká "dolování dat"

Nejprve jsem si musel stáhnout dokument - inventární seznam matrik), Aktuálně stav k 21.10.2016. Žádná aplikace, žádné online vyhledávání. Kliknete a už to jede. Tak jo!Bývá to obvyklé, že archivy mají ke stažení pdf soubory se seznamy jako archivační pomůcky

Netušil jsem jednu věc. Dokument má 2500 stran a necelých 8 MB. Nakonec je to oprava a aktualizace k 26.11.2016. Co s dokumentem, který má tolik stran? Bohužel nenajdete žádný index, rejstřík, abecední odkazy a zkratky, nic. Začíná se Římskokatolickou církví a farním úřadem Babice. Natvrdo. Prásk! Takže jsem pracně podle abecedy v dokumentu listoval. Těžko odhadnout nakolik "uprostřed" bude písmeno "J", abych našel faru Jevíčko. Po nějaké době se mi to podařilo. Je-li místo mimo abecedně zařazené fary, tak si umím představit, že to by teprve byla "vyhledávací jízda". SOA Zámrsk evidentně vyžaduje připraveného a informovaného "hledače". Nic pro pohodlné amatéry mého ražení. Vyhledat příslušnou matriku N (narození) a rozsah její platnosti v letech byla naštěstí při jejich chronologickém řazení hračka. Je zde také zachována posloupnost a logika N (narození), O (oddaní) a Z (zemřelí).

Dospěl jsem k farnímu úřadu Jevíčko - záznam 3978. Matrika narozených 1865-1894. Tam jsem objevil něco, co se tváří jako hyperlink:


(Poznámka LF - pro jistotu NEKLIKEJTE!!!, soubor má 1 GB)

Má to být odkaz na web, s možností stáhnout .zip soubor. Hyperlinky jsou podle mě v seznamu nefunkční, takže nezbylo adresu zkopírovat ("Ctrl C" + "Ctrl V") do adresního řádku v prohlížeči. Začal se mi ihned bez varování (možná díky nastavení mého prohlížeče) stahovat soubor a stahoval se asi 10 minut. Obvykle si na rychlost Internetu a stahování nestěžuji. Tady jsem ale nevěděl, co se děje. Neměl jsem totiž ani potuchy a velikosti toho stahovaného souboru, ta informace zcela chybí (asi aby neodradila). Pak jsem totiž zjistil proč. Stažený .zip soubor měl téměř 1 GB. Jako bonus obsahuje jednotlivě všechny obrázky (.jpg) dané konkrétní matriky z mikrofilmu. A ty se teď nastěhovaly ke mně do notebooku. Tady se názory budou lišit. Pro někoho to může být nirvána, pro někoho ne. I když rád shromažďuji informace k jejich využití, toto není můj šálek kávy. Na tabletu s mobilním datovým účtem takové stahování raději nezkoušejte. 

Zoner Photo Studio mi pomohl vyhledat z velkého množství ten obrázek s údajem, který jsem hledal. Opět odhadem, podle chronologicky vzestupných let. Po této anabázi je jasné, že Zámrsk vsadil na strategii vyhledávání off-line.

Celý úkon trval asi 20 minut. Většinu času jsem čekal (= stahování) nebo hledal metodou "odhadu", bez záchytného bodu danou informaci. Naštěstí jsem objevil to, co jsem hledal.

Díky Opavo a Brno

"Zlaté" archivy MZA Brno a ZA Opava (alespoň pro mě). Digitalizace matrik a dalších archivních dokumentů je super počin, který zaslouží uznání a obdiv. Ale i tento gigantický počin se zjevně dá uchopit ze různě uživatelsky (ne)příjemné konce. V MZA Brno si nestáhnete nic, jedině přes tisk obrazovky (Print Screen) s otravným vodoznakem. Ze ZA Opava si můžete (.pdf) stáhnout stránku, kterou si on-line vyhledáte, akorát musíte zadat kód před stažením (nejste přece roboti). Ze SOA Zámrsk si vše stáhnete, pracně vyhledáte a čekáte, abyste si zase vše stáhli k sobě na disk. Za pár desítek minut můžete mít paměť počítače plnou matrik.

Každému vyhovuje něco jiného. Moje zkušenost je tato:
  1. MZA Brno
    • Rychlé nalezení, ale nemožnost stažení, pouze "oklikou". 
    • Po registraci funkční záložky, s nimiž se dá pracovat a ukládat ke zpracování. 
    • Možnost velkého zvětšení (kdy se zase může projevit "rozpad na pixely". 
    • Funkční a individualizovaná adresa pro každou stránku (pro vytváření hyperlinků).
    • Možnost otevřít více oken s různými matrikami.
  2. ZA Opava
    • Docela rychlé nalezení, bez zatěžování PC a čekání
    • Možnost stažení hledané stránky matriky ve formátu .jpg (po zadání kódu).
    • Možnost otevřít pouze jednu matriku/dokument.
    • Lepší kvalita digitalizace (než v MZA Brno) - nevím, zda platí pro všechny dokumenty.
    • Nová aplikace Digitální archiv ve zkušebním provozu.
  3. SOA Zámrsk
    • Zdlouhavá orientace, bez aplikace.
    • Zatěžuje zdroje konzumací datového toku, musíte čekat a pracně hledat. V podstatě opačný postup než u ZA Opava.
    • Po stažení máte vše "doma". Ale chcete mít všechny ty GB u sebe v PC? Proč? Já ne (i když vím, že mohu vše po vyhledání smazat).
    • Výhodou je práce off-line (pokud máte potřebné matriky a GB staženy)
Východočeským "hledačům" a rodopiscům z výše uvedeného (svého subjektivního) pohledu nezávidím. Alespoň jsem zase docenil užitečnost aplikací Archivní Vadamecum (ZA Opava, nově Digitální archiv) či Actapublica (MZA Brno). Díky za ně. Samozřejmě i ony "žerou paměť - tu operační, než se vám příslušná stránka dokumentu zobrazí na monitoru počítače

Až budu připravovat příběh onoho vojáka, budu se muset k několika matrikám v SOA Zámrsk vrátit. Budu připraven (na čekání), ale nebudu nadšen. Aspoň už mám stažený inventář matrik.


Detail z uhřického válečného hrobu. Zdroj: vlastní foto.


P.S.

Dotyčná vyhledávaná osoba se jmenuje Josef Ptáček, byl synem obuvníka v Jevíčku a je jedním z 28 padlých, jehož jméno je vytesáno na památníku padlých v Uhřicích (okr. Hodonín). Do Uhřic se přiženil v srpnu 1915. Zemřel pět měsíců po svatbě ve Velké válce.


Žádné komentáře:

Okomentovat

Vážím si komentářů od podepsaných čtenářů. Příspěvky můžete komentovat pod každým z nich. Své názory, náměty a dotazy ke stránkám a jejich obsahu prosím směřujte do rubriky "Vaše názory". Děkuji.

LF