30. 11. 2015

Půlmaraton pro předky - spojení genealogie a běhu

Časopis do vlaku

Na blogu Život 50+ jsem zjara vypsal svou experimentální výzvu č. 13 - absolvovat půlmaraton v Ostravě (do 31.5.2019). Začal jsem i trénovat, třeba na Vrchpolí, v Bělském lese nebo s Mattoni Freerun v ostravských Komenského sadech. 

Včera, před cestou vlakem z Prahy, jsem si koupil prosincové číslo běžeckého časopisu RUN Magazine. Zaujal mě titulek:

"20 týdnů na půlmaraton - Tréninkový plán pro začátečníky"

A opravdu! Na str. 64-67 je první díl tréninkového plánu, jehož kritériím můj běh v současnosti vyhovuje - uběhnu celkem v pohodě 5 km. Trénink podle časopisu je směřován k účasti na najpopulárnějším českém půlmaratonu - Sportisimo půlmaratonu 2016, který se poběží v Praze 2.4.2016. Kapacita tohoto závodu je 11 500 běžců. To v tuto chvíli (ještě) není nic pro mě. 

Ale... našel jsem NĚCO!

"Vítej Jistebníku"

Z pohledu přímých předků jsem se s Jistebníkem "rozloučil" v článku Sbohem Jistebníku. Když jsem před 17. listopadem a výročím 280 let narození Andrease Fridela, jel přes Polanku, díval jsem se na tachometr. Chtěl jsem zjistit, kolik by bylo kilometrů, kdybych uspořádal svůj soukromý "běh Polankou od cedule k ceduli", k uctění památky předků. Teď tato idea dostala jiné a jasnější obrysy.

V sobotu, 21.5.2016 (pár dnů před mými 52. druhými narozeninami), se poběží 6. ročník VH půlmaratonu v Jistebníku! Loni se do tohoto půlmaratonu přihlásilo 86 běžců a běžkyň. To už je jiné kafe, než masový běh. Zaujala mě zejména trasa půlmaratonu. Podle mapy vypadá takto:

Trasa VH půlmaratonu. Zdroj: http://www.vh-pulmaraton.cz/trasy

Poběží se z Jistebníku, kolem rybníků v CHKO Poodří, do Polanky a zpět. Je to tedy ideální příležitost! Z mnoha důvodů:
  • jaro bude v plném proudu
  • poběží se krásnou krajinou, relativně rovinatou (CHKO Poodří)
  • mám to pár kilometrů od domova
  • bude to příležitost během uctít kraj řady mých předků
  • mohu zúročit trénink a ověřit připravenost naplnit svůj půlmaratonský "experiment"
  • dám si dárek k narozeninám
Začátkem podzimu (koncem září) mohu trasu doplnit účastí na běhu Poodřím. Po odznaku tohoto běhu, který měl letos premiéru, také toužím. Byť je jasné, že mé předky nepřinesl čáp.

Krásné logo Běhu Poodřím. Zdroj: http://www.behpoodrim.cz

21. květen

Konkrétně 21. května se nenarodil, ani nebyl pokřtěn žádný z mých přímých předků. Nejblíže takovému "výročí" jsou:
  • děd Alois Friedel
    • Narodil se v Polance dne 15. května 1909 a byl jedním z mnoha Aloisů s příjmením Friedel.
  • prababička Marie, rozená Krejčíček 
    • Narozená v Krmelíně 27. května 1874. O ní jste si mohli přečíst článek, týkající se školní docházky v Krmelíně.
  • prapraděd Anton Friedel
    • Rodák z Polanky č. 2, narozený 29. května 1843. Syn Valentina Friedela a Marianny, roz. Pawlik/Pavlík, jeden z těch, kteří již jako dospělí nezažili poddanství.
Ti, kdo se 21. května narodili a mám je podchycené ve své genealogické databázi, jsou následující příbuzní:
  • Jan Rozehnal, narozený/pokřtěný 21.5.1671 v Dambořicích, syn Martina Rozehnala, mého prapředka (v 10. generaci).
  • Josef Malý, narozený 21.5,1766 v Prostřední Bečvě, bratr Rosiny, provdané za mého přímého předka Ondřeje Mikulce (v 7. generaci).
  • Jana Novák (Joanna Nowak), narozená 21.5.1773 v Žarošicích č. 85, dcera mého přímého předka (v 7. generaci), Antonína Nováka ze Žarošic.
  • Veronika, roz. Konvička, narozená 21.5.1836 v Horní Bečvě č. 120, babička Arnošta Červeného, padlého prvního muže mé prababičky Kristýny, roz. Juroškové.
Jak vidno, nikdo z nich nepochází z Polanky a okolí, a tedy z přízně polaneckých Friedelů. To je však spíše jen zajímavost, vztahující se k datu konání jistebnického půmaratonu v roce 2016.

Půlmaraton

Půlmaraton je běžecký závod na 21,0975 km, tedy polovinu délky maratonského běhu. Běhá se mimo dráhu, po silnicích nebo cestách a je populární mezi amatéry. Je totiž dostatečně dlouhý, aby byl vážnou výzvou, ale nevyžaduje takovou úroveň tréninku jako na celý maraton. Současným světovým půlmaratonským rekordmanem je eritrejský běžec Zersenay Tadese, který 21.3.2010 v Lisabonu zaběhl půlmaratonskou trať v čase 58:22 min.

Mým zbožným přáním je jistebnický půlmaraton doběhnout v čase kolem 2:30-2:40 hod. Tréninkový plán začíná dnes, 30.11.2015 volným během na 5 km. Opravdu volným tempem mi to v současné době zabere cca. 40 minut. Za chvíli jdu na to. Mimo jiné s respektem a úctou ke svým předkům.

Jistebnický VH půlmaraton je jednou z možností, jak spojit dva koníčky - genealogii a běh. Tak mi držte palce. Tréninkový deník můžete sledovat zde.

Rybníky v CHKO Poodří, krajina Jistebnického VH půlmaratonu a Běhu Poodřím. Zdroj: CHKO Poodří

Aktualizace 18.9.2016
Kvůli zranění kotníku mi plánovaný Jistebnický půlmaraton letos nevyšel. Pasivní účast jsem proměnil ve fotografování a podporu kamarádů. Záměr ovšem stále trvá. Pro rok 2017!

Když jsem nemohl běžet, tak jsem fotil. I když tuto fotku zrovna ne. Jistebník, 21.5.2016.




Žádné komentáře:

Okomentovat

Vážím si komentářů od podepsaných čtenářů. Příspěvky můžete komentovat pod každým z nich. Své názory, náměty a dotazy ke stránkám a jejich obsahu prosím směřujte do rubriky "Vaše názory". Děkuji.

LF